53W53
53W53 / Jean Nouvel / Nowy Jork, USA / 2018
.
Zacznijmy od tego, iż Jean Nouvel jest przede wszystkim twórcą wyjątkowym. Podobnie, w swych projektach używa „terminów”, charakterystycznych wyłącznie dla niego. W rezultacie stosuje własny wachlarz form i struktur. Z pewnością jak każdy prawdziwy artysta…
“Sam architekt mówi o swojej postawie, jako odzwierciedlającej ducha epoki, w której żyjemy. Jednocześnie uważa, że powinno się przepracowywać przeszłość i odnosić się do historii. To jak Nouvel łączy te wpływy, nadaje jego architekturze bardzo indywidualny wyraz. Przykładem tej postawy jest Institute du Monde Arabe w Paryżu, w którym połączył nowoczesną technikę z modernizmem i dekoracyjną tradycją Bliskiego Wschodu.” [1]
.
Ponadto jest niezmiernie aktywnym i charyzmatycznym architektem. Dlatego też, co za tym idzie tworzy na całym świecie. Z pewnością wymienić możemy mnóstwo jego projektów. Te najbardziej znane to na przykład: [2]
.
+ Institut du monde arabe (IMA) Paryż, Francja, 1981-87 r.
+ Opéra national de Lyon, Francja, 1986-93 r.
+ Centre de Culture et des Congrès (KKL), Lucerna, Szwajcaria, 1993-2000 r.
+ Hôtel de la région Piémont, Turyn, Włochy, 2001 r.
+ Expo.02, Murten, Szwajcaria, 1999-2002 r.
+ Hôtel Puerta America, Madryt, Hiszpania, 2003-05 r.
+ Usine Ferrari, Maranello, Włochy, 2006-09 r.
+ Philharmonie de Paris, Paryż, Francja, 2007-15 r.
+ Real Dos, Lima, Peru, 2012
+ Hôtel de police de Charleroi, Charleroi, Belgia, 2009-15 r.
+ Louvre Abou Dabi, Abu Dhabi,
Zjednoczone Emiraty Arabskie, 2006-2017 r.
Jean Nouvel
Jest laureatem Wolf Prize in Arts (2005 r.) oraz nagrody Pritzkera (2008 r.) [3] Jeden z najnowszych z jego projektów Tour de Verre – 53W53, znany wcześniej jako Terra Verre. To 82-piętrowy wieżowiec MoMa, Museum of Modern Art, w Nowym Jorku. Ponadto łączy on funkcje mieszkalne, ekspozycyjne, 3 poziomy wystawiennicze muzeum sztuki nowoczesnej, teatr, bibliotekę i prywatną restaurację z piwnicą win. Również znajduje się tam również centrum odnowy biologicznej z basenem, łaźniami parowymi i symulatorami do gry w golfa oraz squasha. W rezultacie mieści w sobie aż 145 apartamentów. Początkowo miał posiadać 381 m, jednak w rezultacie zatwierdzono wyłącznie wysokość 320 m. Budynek ma zwężającą się ku górze formę i powstał na bazie żelbetowej konstrukcji krzyżowej widocznej z zewnątrz.
.
Podsumowanie
Innymi słowy ten betonowy szkielet jest oczywistym nawiązaniem do istniejących drapaczy w Nowym Jorku. W rezultacie jest to zamierzony ukłon w stronę obecnych wokół obiektów. Aby to wyjaśnić przytoczmy jego słowa:
“an architecture exists within an architecture. That’s what it is made for. A worldwide catastrophe today is the number of buildings that are parachuted because they were preconceived. Offices, housing, shopping malls all look the same.”[4]
Dlatego też to kontekst i funkcja stanowi o formie obiektu, nie inaczej.
Podsumowując. Podczas otwarcia, powiedział właśnie:
“Architecture is art, and architecture is born from its situation, from its context,”
dodając, co istotne:
“That’s why you’ll never find two projects of mine that will be similar.” [5]
.
.
[1] Jean Nouvel, Sztuka Architektury, 2000 r.
[2] www.jeannouvel.com/projets/
[3] www.pritzkerprize.com
[4] Kaley Overstreet „ Jean Nouvel Predicts 53 West 53rd Will Transform New York City’s Iconic Skyline”, www.archdaily.com
[5] Eleanor Gibson, „Jean Nouvel’s 53W53 tower tops out over New York’s MoMA”, www.dezeen.com
Zdjęcia projektu: Giles Ashford, Hayes Davidson, Andrew Campbell Nelson
Źródło: www.archdaily.com, www.newyorkyimby.com
Więcej naszych artykułów o architekturze światowej w dziale ŚWIAT.
Fot. góra strony: Magdalena Stano
.
.